Sa oled see, mida sööd

Juba päris palju aastaid on elatud siin ilmas. Olnud ise laps, saanud ise lapsi. Pesamuna kallike täna alles 3-kuune. ❤ Et aga elus püsida, selleks on teadupärast vaja kehale kütust ehk midagi söödavat. Jätan vee-inimesed ja need, kes päikesevalgusest toituvad ning elavad praegu puutumata. 🙂 Vaatasin ühel päeval oma söögilauda, külmkappi, tervet kööki ja söömisharjumusi kriitilise pilguga ning tegelikult teadlik naine ja ema minus hakkasid vaikselt häirekella lööma.

Tean teooriat, milline on täisväärtuslik ja tasakaalustatud toit, mida peaksin sööma ja perele pakkuma, aga praktikas olen närb ja ühekülgne toituja ning mitte üldse meeleldi köögis kokkav perenaine. Mõned minu toitumisalased eelistused ja kiiksud on kirjas siin.

Süüa mulle meeldib, aga süüa teha – mitte eriti. Teen nii palju kui vajalik ja nii vähe kui võimalik. Sageli söön siis, kui nälga polegi. Lihtsalt ajaviiteks tass teed võileibadega või hommikune viimane pannkook või ports salatit kausipõhjast, et otsa saaks, noh. 😉

Mõned pildile saanud näited minu toidulaualt…

1490849073718

Soolane

img1490848599439

Magus

img1490848397016

Magus

Ja nüüd ma mõtlengi selle tuntud lause tähenduse üle. Sa oled see, mida sööd. 

Mis ma siis olen? Sigalahe kodune kartul? Nisujahust/pärmist pakatav moosirõõmupall? Ahvatlevalt magus vahukoorevunts?

20170407_174132

Vahva juurikainimene toitumine.ee lehelt

Tervise üle ma väga ei kurda. Kehakaaluga olen rahul. Väike kõhulihaste trenn tuleb kasuks, aga seda mõne aja pärast. Pisipreili alles 3-kuune ja esimesed katsetused harjutusi teha lõppesid kõhuvaluga. Võtan rahulikult. Juuksed püsivad peas, pikad ja kasvavad kiiresti (eriti tukk, mis häirima hakkab, kui vaateväli varjatud). Küüned on tugevad ja terved ning kasvavad ka megakiiresti. Aastaid vaevanud seljavalu on taandunud. Ainus, mis praegu tähelepanu vajab, on piisav vedelike tarbimine, sest tütreke rinnapiimalaps ja nahk kipub kuivama.

Tunnistan, et olen tõeline päikeselaps. Hilissügise hallid ilmad panevad mu motivatsiooni ja teotahte proovile. Siis tunnen küll vahest, et pean ennast tegutsema sundima ja selle pimeda aja endapandud diagnoos on laiiskus kondiites. 😀 Kuid esimeste plusskraadide, päikeseliste ilmade, linnulaulu ja lilleõite ilmumisega, saabub kevad ka minu hinge. Ma löön särama, olen täis energiat ja tahtmist kõike teha ja palju jõuda.

Mis vaimsesse tervisesse puutub, siis selle heas korras hoidmine on suuresti mõtlemises kinni. Ja minu mõtlemine on enamasti positiivne – igapäevaelu rõõmudest tulvil, lähedaste toetusest ja armastusest kantud, värske emarolli nautimisest pungil. Olen õnnelik. Minu pisemad ja päris suuredki soovid on täitunud või täitumas ning tunnen end rõõsa ja rahulikuna. Terve noh! 😉

Aga siiski toitumine? Seda enam, et üks väike inimene hakkab peagi minuga ühe laua taga sööma. Kuidas teha algust, et muuta tavapärast toitumist ja kõike, mis sellega seotud? Alustame menüü väljamõtlemisest, poenimekirjast. Siis tuleb leida see pood või mõni muu võimalus, kust hankida vajalikud/soovitud toiduained. Edasi jõuame toiduvalmistamiseni ning selleks vajaminevate köögitarvikute ja töövahendite olemasoluni. Ja ega vähemtähtis pole ka kokkamise soov/kirg/oskus. Ning viimaseks tundub mulle, et selle kõigega kaasneb ka muutus koduses eelarves. Alguses kindlasti väljaminekud suurenevad, enne kui leian sobivad ja soodsad toodangupakkujad ning hangin vajamineva köögitehnika. Kui menüü paigas, toorained kodus, retseptid leitud, abilised hangitud, näpunäiteid/oskused omandatud ja igati tervislik toit valmimas, jääb üle veel viimane katsumus. Saada ise sõbraks uute maitsete ja toitudega ning tutvustada/pakkuda neid ka ülejäänud perele. Mismoodi see lastega võimalikuks osutub, seda ma küll ette ei kujuta. 😮

Millised on väärt nipid ja võimalused alustada söömisega midagi sellist, mis pole kunagi varem meie toidulaual olnud?

Et siis mõne aja möödudes võiksin tunda end kui särav särg, kaunis kena kaunvili, suurepärane seenesupp või loominguline loomaliha!

 

20170407_174231

Teine trennijuurikas toitumine.ee lehelt

 

 

 

 

7 thoughts on “Sa oled see, mida sööd

  1. Tere! Meie teeme nt nõgesepannkooke, kasulik ja maitsev. Samuti teen smuutit kuhu panen tooreid vutimune koos koortega, banaani, maasikaid, chia seemneid, petti ja kaneeli. Nt spaghetti kõrvits, pettis lapsed täiesti ära, arvasid, et söövad nuudleid.
    Minul on köögis täiesti asendamatuks saanud multipott. Maal elades ja lastega on see ideaalne abimees! Põhja ei kõrveta, naljalt üle ei kee ning põhimõtteliselt asjatab omaette.

    • Suur tänu vastuse eest! 🙂 Olen täitsa nõus vaikselt proovima mingeid uusi maitseelamusi, aga jah, visalt läheb see vanadest harjumustest loobumine. Samuti tuleb puudu teadmistest, et millise jahuga asendada nisujahu ja sellest tehtud tooted, nt pasta? See hetkel meie pere kõige suurem “patt”. 😀
      Kas sellel multipotil on mingi teine nimetus ka või leian otsinguga selle kasutusvõimalusi, kui selle nimetuse kirjutan? Mulle meeldib teha selliseid toite, mis vajavad vaid ettevalmistamisel aega ja toimetamist ning siis ise ahjus või pliidil küpsevad, nt pajaroad ahjus. 🙂

      • Leiab nime alt multikeetja, multipott ja nüüd viimati avastastasin veel uue nime, kuid hetkel ei tule meelde. Nagu ikka, heal lapsel mitu nime! 🙂
        Sellega ei saa küpsetada kooke, leiba, teha nt kotlette jne. Mina keedan sellega kõik pudrud, kastmed, supid, pajaroad, isegi pilaffi, spaghettid kastmes jne. Sujuvalt saab minna ühelt porgrammilt teisele, nt praed ja siis paned hauduma ja lähed ise muid asju tegema. Tema asjatab oma aja ära, lülitab ennast ise välja ning hoiab toidu soojas. Mul juhtub ikka, et unustan ennast õue midagi tegema ning pott ise asjatab. Ma ei pea enam füüsiliselt seal kõrval seisma, isegi mannapuder valmib seal omaette (mis muidu kipub pliidil tükki minema).
        Alguses tahab harjumist, kuid kui ära harjub, siis on see minu arvates asendamatu.

        Ma ei usu, et see nisujahu nii hirmus on. Kui kõike mõõdukalt süüa, siis ei tee miski paha. Mina hakkasin täpsemalt jälgima meie toitumist enne teise lapse tulekut. Põhiliselt panen rõhku sellele, et toit oleks puhas, lähedalt, võimalikult vähe töödeldud. Nt poes müüdavas broileris on samuti hirmsasti antibiootikume ja hormoone, teisest otsast aga räägitakse, et kanaliha on kasulik. Oled see, mida sa sööd, onju? Ehk sinu kehasse jäävad ikkagi ringlema need broilerile sisse söödetud ravimid.
        Me ostame liha nt jahimeestelt, otse talunikult jne. Kanu peame ise. Eelistame kodumaist ning vähe mürgitatud juurikaid ja rohelist. Üritame kasvatada ise, nii palju kui saame. Nt tordipõhja teen nüüd riisijahuga, leiva-saia küpsetan ise juuretisest. Tegelikult see ei võta palju aega, see ei ole suur töö. Lihtsalt tuleb leida päevast see mõni mitut, et pühendada leivale-saiale. Muul ajal ta ise kerkib või siis küpseb. Menüüst oleme jätnud välja viinerid, keeduvorstid jne. Vahel väga harva ostame, tean, et lastel istutab ikka selle järele, kuid kui seda ei ole kodus, siis ei söö ka. Samas söövad nad hea meelega kõike ning mingit virinat-nurinat ei kuule. Ei osta poe jogurtit, asendame kodus tehtud smuutiga. Päris võid sööme. Lihtsalt üteldes oleme jätnud ära menüüs peidetud suhkrud, värvained ja igatsugu muu kasutu.
        Teine laps on nüüd 5 ja pool. Ei ole mitte ühtegi korda arstil käinud haiguse pärast, väike nohu ja köha on olnud, kuid harva ja kergelt. Ei ole allergiaid, on karastatud jne. Mõlemad lapsed on saanud vajalikud vaktsiinid, kuid lisasid, mida pakutakse, ei ole võtnud.
        Mina ikkagi usun, et sa oled see, mida sa sööd. Mida sa hingad ja kuidas tunned. Pinged ja stress söövad samuti seestpoolt ja mõjutavad keha.

      • Suue tänu sulle! Uurisin juba. Hinnad varieeruvad alla 100 kuni üle 300. 😮 Huvitav, kas kvaliteet on ka hinnaga seotud? See tundub väga asjalik abimees köögis olevat. 🙂

  2. Lisan veel natuke.
    Pidevalt ka rõhutatakse, et sööge kala ja sööge lõhet-forelli jne. Jah, see oleks hirmus tervislik, kui see kalaliha ei oleks nii saastunud (http://www.vet.agri.ee/?op=body&id=821). Osta kasvandustes kasvatatud kala? Hea näide oli kui mu tuttava koer, kes peaks olema musta värvi, värvus punaseks, karvad läksid punaseks. Loomaarst küsis, kas koerale antakse lõhet-forelli. Jah, antakse. Kaladele sisse söödetav värv (et liha oleks ikka ilus punane), kandus koerale edasi ning koera karvad muutusid punaseks.
    Pigem siis süüa juba muud kala, kilu, väike räim, ahven jne.

    • Jah, seda olen kuulnud küll, et kalal ja kalal on vahe. Minul jääb kala söömata ainult seetõttu, et poes ma astun lihtsalt kalaletist mööda. No ei oska tahtagi. Aga nüüd võtan kätte ja teen seal peatuse. Aitäh! 🙂

  3. Mina ostsin kõige odavama (50+eur), et näha mis masinaga tegu on ja mida ma sellisest masinast üldse ootan ja millist kasutust ta meie peres leiab. See masin on nüüd natuke üle aasta olnud kõvas kasutuses, iga päev, vahel ka mitu korda päevas ning nüüd kui see otsad annab, siis uue masina puhul tean ma täpsemalt millised funktsioonid on meie peres vajalikud ja millised mitte.

Lisa kommentaar

